Projekt neve |
Zöldinfrastruktúra fejlesztési és fenntartási akcióterv (ZIFFA) |
Megvalósulás helye |
Bicske |
Tervezés éve |
2019 |
Megbízó |
Bicske Város Önkormányzata |
Tervező |
Zöldebb Városokért Nonprofit Kft. |
Tervező csapat tagjai |
Fehér Anita, Frei Helga, Somorjai-Tamássy Zsolt, Szabó Mária, Szabó Patrícia, Zabó Péter |
Bicske Város Önkormányzata a következő súlyos kihívásokkal szembesül rövid és hosszú távon egyaránt:
- klímaváltozás hatásai:
- villámárvíz (záporvíz kezelés és csapadékvíz gazdálkodás);
- hőség, városi hősziget;
- közlekedési eredetű környezetterhelés (levegő, zaj);
- lakossági jóllét biztosítása (helyi identitás, közösség, rekreáció, helyi turizmus, települési vonzerő) – alacsony zöldfelületi ellátottság.
A fenti kihívásokra a megoldást a települési zöldinfrastruktúra hálózat fejlesztése jelenti:

A zöldinfrastruktúra multifunkciós (egyszerre több területen kifejti a hatását), a mérnöki, műszaki megoldásokat támogató, hosszú élettartamú, növekvő értékű rendszer:
- közreműködik a csapadékvíz lefolyás lassításában, a víz visszatartásában, elpárologtatásában;
- a növényzet levélfelülete árnyékol, párologtat, ezáltal hatással van a városklímára;
- a növényzet levélfelületével szűri a levegőt, megköti a szennyezőanyagokat, tompítja a zajt;
- lakosság jóllétét közvetlenül befolyásolja (vonzó tér az egészségmegőrzésre, rekreációra, közösségépítésre).
A zöldinfrastruktúra által nyújtott ökoszisztéma szolgáltatások az élet minden területére hatással vannak:
- egészség;
- lakosság és település;
- gazdaság és energia;
- rekreáció;
- környezet;
- klímavédelem.
A zöldinfrastruktúra értéke az idő előrehaladtával folyamatosan nő, a szürke és piros infrastruktúra elemeit kiegészítve jelentős megtakarítás érhető el a tudatos alkalmazásával.
Az ökoszisztéma szolgáltatások tér- és időbeli optimalizálására
Bicske városában a következő stratégiai lépések szükségesek:
1. Faállomány és zöldfelület növelése
2. Csapadékvíz gazdálkodás integrációja a zöldinfrastruktúrával
3. Összekapcsoltság – hálózatosság kialakítása
4. Hatékony, értő üzemeltetés, fenntartás
|
A FENTI ÖSSZESÍTETT CÉLOK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN A ZÖLDINFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSÉT 7 PILLÉRRE ALAPOZVA HATÁROZTUK MEG:

A pillérek a zöldinfrastruktúra multifunkcionalitására alapoznak, a hálózat egységes egészként reagál a települési problémákra, a pillérek beavatkozásaiban csupán a hangsúly tolódik el a fejlesztési részterületnek megfelelően.
A pillérek programpontjai:

Partnerek
A zöldinfrasturktúra fejlesztés megvalósítása lépésről lépésre, közösségi összefogásban valósulhat meg, a település életének minden szereplőjére számot tart:
- városvezetés;
- a városban működő nagy- és kisvállalatok;
- civil szervezetek;
- intézmények;
- környező települések vezetése.
Erőforrások, finanszírozás, ütemezés
Célzottan a zöldinfrastruktúra fejlesztés támogatására pályázati forrás jelenleg korlátozottan áll rendelkezésre (pl. TOP Zöld város kialakítása program – a Bicske Szíve Park megvalósítása ennek keretében történik). Ezért a bicskei zöldinfrastruktúra hálózat folyamatos fejlesztésének ütemezetten, más beruházásokhoz kapcsolódva van realitása, legyen az energetikai korszerűsítés vagy utcaburkolat felújítás: a projekthez kapcsolható zöldinfrastruktúra elem (fasor, esőpark, esőkert, zöldtető stb.) minden esetben a beruházás részét kell képezze! Az ilyen módon megvalósuló zöldinfrastruktúra elemekhez mint kristályosodási pontokhoz kapcsolódhatnak a további zöld fejlesztések. Jelenlegi tudomásunk szerint a következő beruházások vannak folyamatban (akár előkészítés, tervezés vagy beszereztetés fázisban), melyek a zöldinfrastruktúra hálózat fejlesztés kristályosodási pontjai lehetnek:
- Bicske Szíve Park
- Bicske Szíve Piac
- Bőrgyár – Lajtha Központ
- Intermodális Központ (Bicske vasútállomás)
- Sportcsarnok
- M1 autópálya 2×3 sávosra bővítése
- Önkormányzati fenntartású intézmények épületeinek energetikai korszerűsítése
Eredmény
A zöldinfrastruktúra fejlesztési és fenntartási akcióterv következetes végrehajtása esetén megvalósul Bicske városának hosszú távú célja: térségi gazdasági hálózatban működő, komfortos várossá válik.
A nem is olyan távoli jövő Bicskéje a Pannónia Szíve térségi turisztikai társulás településeivel együttműködve megerősíti városi arculatát és ezzel lakói identitását, s helyben kínál minden korosztálynak értelmes célt és vonzó életteret. A kiváló közlekedési adottságaiból adódó környezeti ártalmakat innovatív, integrált módon semlegesíti, mellyel városképe is egyedivé válik. Felkészült a klímaváltozás várható hatásaira: példaértékű gazdasági fejlesztési területei zöldbe ágyazva, a környező tájba simulva egészséges munkahelyet biztosítanak a város és a környék lakóinak. Az egyre gyakoribb hősokkot és hősziget hatást a település összes utcáján végigfutó fasorok hálózata és a hozzájuk kapcsolódó védő erdők, valamint az innovatív, a növényzettel együtt élő épületek ellensúlyozzák. A lakóterületeken és a települést övező védő erdő gyűrűjének parkjaiban az aktív és a passzív szabadidő eltöltésre, a mozgásra, feltöltődésre számtalan lehetőség kínálkozik. A parkok láncolata egyben a záporvizet és a villámárvizeket kezelő rendszer is, mely minden lakos számára biztosítja ingatlanai és ingóságai védelmét. A lakosok becsben tartják, értékelik és hírét viszik annak a komplex ökoszisztéma szolgáltatást nyújtó rendszernek, amely a település gazdag történelmi örökségét is feltárja, bemutatja. A település zöld arculatának, zöldfelületeinek fenntartásában részt vevő gárda a szakmájában tekintélynek számít, tapasztalatait, jó gyakorlatait megosztja a környező településekkel, valamint a határon túl is.

LEHETSÉGES PÉLDÁK „KRISTÁLYOSODÁSI PONTOKRA” – A ZÖLDINFRASTRUKTÚRA HÁLÓZAT FEJLESZTÉS INTEGRÁLÁSA FOLYAMATBAN LÉVŐ VÁROSI FEJLESZTÉSEKBE:
1. Intermodális Központ (Bicske vasútállomás)
Az Intermodális Központ Bicske és a járás többi településének lakói számára egyaránt példaértékű fejlesztés. A ZIFFA-ban megfogalmazott integrált megoldások beépítése révén nemcsak közlekedési és közigazgatási szempontból emelkedhet ki más hasonló fejlesztések közül, hanem ezekkel együtt a város arculatát is meghatározó zöld kapuja és bástyája lehet.
Az Intermodális központ területe a tervezett Bicskei Zöld Fal (Védő erdő pillér) egyik kulcsfontosságú pontján helyezkedik el. A védő erdő ezen a helyen többszörös védő funkciót tölt be:
- a települési területet védi a mezőgazdasági területek felől a széllel érkező portól, permetezőszertől;
- a beépített területet védi a villámárvizek hirtelen lezúduló vízmennyiségétől, lassítja a csapadékvíz elfolyását és a talaj erodálódását (Lucernási árok, iparvasút felől).
Ezért az Intermodális Központ tervezésekor és kivitelezésekor az alábbi szempontok figyelembe vétele és megvalósítása kiemelten fontos:
- Záporvíz kezelés integrációja a központ közvetlen és távolabbi környezetében növényzettel, természet alapú megoldásokkal
- → 65-85%-os költségcsökkenés csapadék- és szennyvízkezelés terén
- → városi árvíz megelőzése vízciklus szabályozással
- Fásítás: fasorok, fásított parkolók, esőkertek és –parkok
- → levegőszennyezés szűrése
- → városi hősziget mérséklése, klímavédelem
- Vízáteresztő burkolatok
- Épület és növényzet szimbiózisa (zöldtető, zöldhomlokzat, stb.)
- → 10-40%-kal kevesebb hűtési-fűtési energiaszükséglet → kedvezőbb üzemeltetési költségek
- → napelemek hatásfoka javul
- → csapadékvíz visszatartás 60-70%
- Alternatív közlekedési módok kiszolgálása
- → szemléletformálás, városon belüli autó használat csökkenése → lakossági biztonságérzet javulása
A fenti szempontok megvalósulásával létrejön a „legzöldebb intermodális”, mely úttörő természet alapú megoldásai révén a közlekedési központok többségével ellentétben a használók által kedvelt találkozási hely, a város marketingjének markáns sarokpontja, s mindezekkel együtt esztétikai értéket képvisel.
 |
Az Intermodális központ látványterve zöld elemekkel kiegészítve: fasor, zöldhomlokzat, zöldtető, vízáteresztő burkolat (saját szerkesztés, kiinduló látványterv forrása: 2060.blog.hu) |
2. Bőrgyár – Lajtha Központ
A népi kulturális örökség bemutatására létrejövő intézmény és környezete ideális helyszín Bicske innovatív, a kis dolgokban is megmutatkozó fenntarthatósági tudatosságának demonstrálására.
A volt Bőrgyár a Porhászka u.-Vörösmarty u.-Arany János u. által határolt tömbben található, melynek belseje lefolyástalan, vízállásos. Az épületek környezetének alakítása ezért alkalmat ad a csapadékvíz kezelés integrált megoldására: nagy párologtató növényfelületek, esőkertek létrehozására, a csapadékvíz helyben történő hasznosítására, mely megkíméli a környező utcák csapadékvíz elvezető rendszerét, és a többszintes növényállomány javítja a mikroklímát és a városklímát. Ez a belső kert része a Több park pillérben megfogalmazott Nyitott tömbbelsők programnak.
Az intézmény építészeti megformálásának magába kell foglalnia az alternatív zöldinfrastruktúra elemek (zöldhomlokzat, zöldtető stb.) alkalmazását, mely már a kezdetektől kedvezőbb üzemeltetési költségek kalkulálását teszi lehetővé (10-40%-kal kevesebb hűtési-fűtési energiaszükséglet), az alkalmazott napelemek hatásfokát is javítja, valamint védi az épületszerkezetet.
A parkolóban lombos fák telepítésével kell árnyékolni a parkolóhelyek 90%-át, csökkentve a hősziget létrejöttének esélyét. A burkolat kialakításának lehetővé kell tenni a csapadékvíz helyben történő szűrését és tisztítását a már említett természet alapú megoldások, esőkertek és növénysávok integrálásával.
A beruházáshoz kapcsolódó utcaburkolat felújítások részeként egységes fasorok telepítendők a ZIFFA-ban megfogalmazottak szerint a levegőben található közlekedési eredetű szennyezőanyagok szűrésére.
Az így megvalósuló intézmény mind a helybélieknek, mind a messzebbről érkezők számára élő közösségi tér lesz, amely amellett, hogy a környezeti szemléletformálás működő, biodiverz eszköze, használóit testileg és lelkileg is feltölti.
 |
A Lajtha Központ építészeti vázlattervéhez készült látványterv kiegészítve további zöldinfrastruktúra elemekkel: zöldhomlokzat, esőkert, zöldtető, vízáteresztő burkolat (saját szerkesztés, kiinduló kép forrása: www.feol.hu) |